Monday, June 13, 2011

Soppa på bondbönor

Inför den här rätten hade jag lite idéer på att ta med mig bönorna ut i skogen, ställa upp ett campingbord och sen sitta där i grönskan som en annan Anne Lundberg och le huldt in i kameran medans jag sprittade bönor. Kanske med en bildtext om nån skön böna, haha. Men klockan sju en söndagkväll när man har en bättre fest på annan ort i kroppen och dessutom setat i kö på Essingeleden i över en timme hade viljan att le in i en kamera trappats ner något. Så det blir bara bilder på riktiga bönor.

Ett kilo bönor bönor kom jag över på Hötorget, till vrakpris vill man ju gärna tro. Av detta blev det en liten skål vita bönor som sen fyllde en ännu mindre skål när det vita skalet försvunnit och bönorna var gröna.


Under tiden puttrade morot, rotselleri, lök, vitlök, vin, vatten, purjulök, lagerblad och palsternacka ihop till en grönsaksbuljong på spisen. Väldigt genuint med egna fonder, jag gillar det. Spetsade dock med lite köpt kycklingfond för att det skulle smaka något. Buljongen mixades fint ihop med grädde och hälften av bönorna. Den andra hälften ingick som hela i soppan, men eftersom bondbönor inte flyter så syns de inte.

Det var otroligt gott och kändes lyxigt och somrigt. Är dock tveksam om en timmes jobb är ok för endast en portion mat. Kanske kan man sätta någon praoelev på jobbet.

2 comments:

  1. Sjukt gott. Har käkat bondbönor i 4 veckor. Stiligt resultat också tycker jag.

    ha det

    ReplyDelete
  2. Ja, det var gott, men jag har inte kommit mig för att äta bondbönor en enda gång sen detta gjordes. Skärpning på mig, snart är bondbönesommaren slut ju!

    ReplyDelete