Sunday, June 26, 2011

Hemgjord chokladmousse


Dagens smaker

Rekordet på att vispa åtta äggvitor till skum ligger på en minut och sju sekunder. Jag är numera inte långt därefter när jag sätter sprätt på min ballongvisp, det vispas så det stänker i min lilla lägenhet (är det fusk om det stänker?). Idag var det äggulor och socker, grädde och äggvitor som alla vispades pösigt, tjockt respektive hårt var för sig. Visserligen med en beynnande kramp i armen, men likt en elitidrottare arbetar jag mig igenom smärtan för att nå det hägrande målet på andra sidan: en makalös chokladmousse.

Till det skulle vi ha limesyltade blåbär, dvs blåbär som legat och dragit sig i limesaft, limecest och socker medans man själv sitter och äter lunch på djurgården. Njamnjam!

Jag är smått stolt, smakerna var himmelska. Kanske att limen och blåbären tog över lite, men det hjälper jag upp nästa gång med att gödsla ner lite mer choklad.

2 comments:

  1. Ser både godare och snyggare ut att servera i genomskinligt glas.

    Kör hårt :)

    ReplyDelete
  2. Ok, stay tuned för finalen!

    ReplyDelete